05: Vícerozměrná pole a maticové typy
Tento notebook je výukovým materiálem v předmětu BI-JUL.21 vyučovaném v zimním semestru akademického roku 2025/2026 Tomášem Kalvodou. Tvorba těchto materiálů byla podpořena NVS FIT.
Hlavní stránkou předmětu, kde jsou i další notebooky a zajímavé informace, je jeho Course Pages stránka.
versioninfo()Julia Version 1.12.0 Commit b907bd0600f (2025-10-07 15:42 UTC) Build Info: Official https://julialang.org release Platform Info: OS: Linux (x86_64-linux-gnu) CPU: 8 × Intel(R) Core(TM) i5-8250U CPU @ 1.60GHz WORD_SIZE: 64 LLVM: libLLVM-18.1.7 (ORCJIT, skylake) GC: Built with stock GC Threads: 1 default, 1 interactive, 1 GC (on 8 virtual cores)
1. Vícerozměrná pole (Array)
Vícerozměrné pole si lze představovat jako "kolekci" objektů uložených ve vícerozměrné mřížce (matice/tabulka, kvádr,...).
I pole mají svůj parametrický typ, který určuje jaké objekty dokáží uchovávat a jaký mají rozměr.
Nejobecnějším případem je přirozeně Array{Any}, resp. Array{Any, n}, kde označuje dimenzionalitu (rozměry) pole.
Pole těchto typů pojmou libovolné objekty, tj. objekty typu Any.
Obecně objekty typu Array{T} představují vícerozměrná pole s prvky typu T.
Array{Any} <: Arraytrue
Array{Any, 2} <: Array{Any}true
Jak už bylo zmíněno v třetí lekci, k prvkům, nebo částem, pole přistupujeme pomocí hranatých závorek. Nejrpve se ale pusťme do konstrukce prvních polí, aby pak bylo co indexovat.
1.1 Vytváření a indexování polí
Neinicializované pole s rozměry dims a prvky typu T vytvoříme pomocí příkazu Array{T}(undef, dims...).
dims může být tuple, nebo popořadě velikosti jednotlivých "dimenzí".
Ukažme si to na příkladech:
# 1d array of Int64s with 5 elements
Array{Int64}(undef, 5)5-element Vector{Int64}:
2203335000064
1
139690155076704
0
139690074177544Ihned poznamenejme, že Vector{T} jen šikovná zkratka pro jednodimenzionální pole s prvky typu T.
Vector{Any} == Array{Any, 1}Nyní se přesuňme k dvojrozměrným polím.
# 2d 10x5 array of Float64s
Array{Float64}(undef, 10, 5)10×5 Matrix{Float64}:
6.90161e-310 6.90161e-310 6.90161e-310 6.9016e-310 6.90161e-310
6.90161e-310 6.90161e-310 6.90161e-310 6.90161e-310 6.90161e-310
6.90161e-310 6.90161e-310 6.90161e-310 6.9016e-310 6.90161e-310
6.90161e-310 6.90161e-310 6.90161e-310 6.90161e-310 6.90161e-310
6.9016e-310 6.90161e-310 6.90161e-310 6.90161e-310 6.90161e-310
6.90161e-310 6.90161e-310 6.90161e-310 6.90161e-310 6.90161e-310
6.90161e-310 6.90161e-310 6.90161e-310 6.90161e-310 6.90161e-310
6.90161e-310 6.90161e-310 6.90161e-310 6.90161e-310 6.90161e-310
6.90161e-310 6.90161e-310 6.90161e-310 6.9016e-310 6.90161e-310
6.90161e-310 6.90161e-310 6.90161e-310 6.90161e-310 6.90161e-310Podobně jako výše, Matrix{T} je pouze konvenční krycí název pro dvourozměrné pole.
Matrix{Any} == Array{Any, 2}Od tří dimenzí dále už výpis pole samozřejmě není úplně přehledný, je ale možný.
# 3d 4x4x4 array of strings
Array{String}(undef, (4, 4, 4))4×4×4 Array{String, 3}:
[:, :, 1] =
#undef #undef #undef #undef
#undef #undef #undef #undef
#undef #undef #undef #undef
#undef #undef #undef #undef
[:, :, 2] =
#undef #undef #undef #undef
#undef #undef #undef #undef
#undef #undef #undef #undef
#undef #undef #undef #undef
[:, :, 3] =
#undef #undef #undef #undef
#undef #undef #undef #undef
#undef #undef #undef #undef
#undef #undef #undef #undef
[:, :, 4] =
#undef #undef #undef #undef
#undef #undef #undef #undef
#undef #undef #undef #undef
#undef #undef #undef #undefArray{Any}(undef, (4, 4, 4))Tato pole nejsou inicializována, jejich hodnoty jsou "náhodné", podle toho co zbylo na místě původní paměti.
Vzhledem k explicitnímu zmínění slovíčka undef v předchozích příkazech by se mohlo zdát, že můžeme prvky polí tímto způsobem předvyplnit požadovanou hodnotou, ale není tomu tak:
Array{Int64}(42, 5)Viz metodu fill níže.
Vytváření polí s požadovanými prvky (Maticové literály)
Jednorozměrná (vektory) a dvourozměrná (matice) pole můžeme zadat explicitně pomocí hranatých závorek, před kterými můžeme případně uvést požadovaný typ prvků.
K oddělení prvků máme bohaté možnosti: používáme čárky (,), mezery, konce řádků, nebo středníky (;).
Tímto způsobem můžeme kontrolovat rozměry pole.
[1, 2, 3][1, 2, 3.]transpose([1,2,3])[1.0; 2.0; 3.0]Float64[1, 2, 3]Ale pozor, následující pole je už dvourozměrné:
[1 2 3]Dvourozměrná pole zadáváme po řádcích oddělených středníky, nebo koncemi řádků:
[1 0; 0 1]Float64[
1 2 3
4 5 6
]Pozor, čárky neprojdou.
[1 0, 0 1]Tento způsob se samozřejmě hodí jen pro malá pole. Častěji potřebujeme pracovat například s maticemi s velkým počtem prvků a takovéto explicitní vypisování by bylo komplikované. Typicky třeba známe předpis pro -tý prvek. Pak můžeme použít analog Pythonovského list comprehension.
Například Float64 5x5 verzi Hilbertovy matice, které má na -tém políčku hodnotu můžeme definovat takto:
H = [ 1 / (i + j - 1) for i = 1:5, j = 1:5 ]5×5 Matrix{Float64}:
1.0 0.5 0.333333 0.25 0.2
0.5 0.333333 0.25 0.2 0.166667
0.333333 0.25 0.2 0.166667 0.142857
0.25 0.2 0.166667 0.142857 0.125
0.2 0.166667 0.142857 0.125 0.111111Zde první index je řádkový a druhý sloupcový, jak bude patrné z následujícího příkladu
[ (i, j) for i = 1:4, j = 1:5 ]4×5 Matrix{Tuple{Int64, Int64}}:
(1, 1) (1, 2) (1, 3) (1, 4) (1, 5)
(2, 1) (2, 2) (2, 3) (2, 4) (2, 5)
(3, 1) (3, 2) (3, 3) (3, 4) (3, 5)
(4, 1) (4, 2) (4, 3) (4, 4) (4, 5)[ (i, j) for i = 1:4, j = 1:4, k = 1:2]4×4×2 Array{Tuple{Int64, Int64}, 3}:
[:, :, 1] =
(1, 1) (1, 2) (1, 3) (1, 4)
(2, 1) (2, 2) (2, 3) (2, 4)
(3, 1) (3, 2) (3, 3) (3, 4)
(4, 1) (4, 2) (4, 3) (4, 4)
[:, :, 2] =
(1, 1) (1, 2) (1, 3) (1, 4)
(2, 1) (2, 2) (2, 3) (2, 4)
(3, 1) (3, 2) (3, 3) (3, 4)
(4, 1) (4, 2) (4, 3) (4, 4)[ (i, j) for i = 1:4, j = 1:4, k = 1:2, ℓ = 1:2]4×4×2×2 Array{Tuple{Int64, Int64}, 4}:
[:, :, 1, 1] =
(1, 1) (1, 2) (1, 3) (1, 4)
(2, 1) (2, 2) (2, 3) (2, 4)
(3, 1) (3, 2) (3, 3) (3, 4)
(4, 1) (4, 2) (4, 3) (4, 4)
[:, :, 2, 1] =
(1, 1) (1, 2) (1, 3) (1, 4)
(2, 1) (2, 2) (2, 3) (2, 4)
(3, 1) (3, 2) (3, 3) (3, 4)
(4, 1) (4, 2) (4, 3) (4, 4)
[:, :, 1, 2] =
(1, 1) (1, 2) (1, 3) (1, 4)
(2, 1) (2, 2) (2, 3) (2, 4)
(3, 1) (3, 2) (3, 3) (3, 4)
(4, 1) (4, 2) (4, 3) (4, 4)
[:, :, 2, 2] =
(1, 1) (1, 2) (1, 3) (1, 4)
(2, 1) (2, 2) (2, 3) (2, 4)
(3, 1) (3, 2) (3, 3) (3, 4)
(4, 1) (4, 2) (4, 3) (4, 4)Před hranatou závorkou můžeme opět vynutit typ prvků:
UInt32[ j for j = 1:10 ]10-element Vector{UInt32}:
0x00000001
0x00000002
0x00000003
0x00000004
0x00000005
0x00000006
0x00000007
0x00000008
0x00000009
0x0000000aDejte pozor na ne/přítomnost hranatých závorek, například následující buňka nevyústí v matici:
vv = [ [ j+k for j=1:3 ] for k=1:3 ]3-element Vector{Vector{Int64}}:
[2, 3, 4]
[3, 4, 5]
[4, 5, 6]hcat(vv...)3×3 Matrix{Int64}:
2 3 4
3 4 5
4 5 6vcat(vv...)9-element Vector{Int64}:
2
3
4
3
4
5
4
5
6Lze přidávat i podmínky jako v Pythonu:
[ j for j = 1:10 if iseven(j) ]5-element Vector{Int64}:
2
4
6
8
10Indexování polí
Prvky pole jsou standardně indexovány od .
K prvkům pole přistupujeme pomocí hranatých závorek.
K indexování můžeme použít i rozsah (range) a získat tak část pole (slice, řez).
Stejným způsobem můžeme prvky, nebo celé bloky matice, modifikovat pomocí přiřazení.
Ukažme si to na následující Töplitzově matici (konstantní hodnoty na diagonále i všech vedlejších diagonálách):
T = [ 5 - i + j for i = 1:4, j = 1:4 ]4×4 Matrix{Int64}:
5 6 7 8
4 5 6 7
3 4 5 6
2 3 4 5Hodnoty v rozích matice:
println("Levý horní: ", T[1, 1])
println("Pravý horní: ", T[1, 4])
println("Levý dolní: ", T[4, 1])
println("Pravý dolní: ", T[4, 4])Levý horní: 5 Pravý horní: 8 Levý dolní: 2 Pravý dolní: 5
T[1, 5]BoundsError: attempt to access 4×4 Matrix{Int64} at index [1, 5]
Stacktrace:
[1] throw_boundserror(A::Matrix{Int64}, I::Tuple{Int64, Int64})
@ Base ./essentials.jl:15
[2] checkbounds
@ ./abstractarray.jl:699 [inlined]
[3] getindex(::Matrix{Int64}, ::Int64, ::Int64)
@ Base ./array.jl:928
[4] top-level scope
@ In[19]:1
[5] eval(m::Module, e::Any)
@ Core ./boot.jl:489T[-1, 1]BoundsError: attempt to access 4×4 Matrix{Int64} at index [-1, 1]
Stacktrace:
[1] throw_boundserror(A::Matrix{Int64}, I::Tuple{Int64, Int64})
@ Base ./essentials.jl:15
[2] checkbounds
@ ./abstractarray.jl:699 [inlined]
[3] getindex(::Matrix{Int64}, ::Int64, ::Int64)
@ Base ./array.jl:928
[4] top-level scope
@ In[20]:1
[5] eval(m::Module, e::Any)
@ Core ./boot.jl:489Změníme hodnotu v pravo nahoře:
T[1, 4] = -2
T4×4 Matrix{Int64}:
5 6 7 -2
4 5 6 7
3 4 5 6
2 3 4 52x3 podmatice v levém horním rohu:
1:21:2
typeof(1:2)UnitRange{Int64}T4×4 Matrix{Int64}:
5 6 7 -2
4 5 6 7
3 4 5 6
2 3 4 5T[1:2, 1:3]2×3 Matrix{Int64}:
5 6 7
4 5 6Změna 2x2 bloku vpravo dole na jednotkovou matici 2x2:
T[3:4, 3:4] = [1 0; 0 1]
T4×4 Matrix{Int64}:
5 6 7 -2
4 5 6 7
3 4 1 0
2 3 0 1Pokud chceme celý řádek/sloupec, pak pro tyto účely můžeme použít pouze :. Rozsah "až do konce" můžeme vyjádřit pomocí end:
T[:, 2:end]4×3 Matrix{Int64}:
6 7 -2
5 6 7
4 1 0
3 0 1T[:, 2:-1]4×0 Matrix{Int64}T[:,1:2:end]4×2 Matrix{Int64}:
5 7
4 6
3 1
2 0T4×4 Matrix{Int64}:
5 6 7 -2
4 5 6 7
3 4 1 0
2 3 0 1T[:, 2:-1:1]4×2 Matrix{Int64}:
6 5
5 4
4 3
3 2T[:, 2:-1:-1]BoundsError: attempt to access 4×4 Matrix{Int64} at index [1:4, 2:-1:-1]
Stacktrace:
[1] throw_boundserror(A::Matrix{Int64}, I::Tuple{Base.Slice{Base.OneTo{Int64}}, StepRange{Int64, Int64}})
@ Base ./essentials.jl:15
[2] checkbounds
@ ./abstractarray.jl:699 [inlined]
[3] _getindex
@ ./multidimensional.jl:955 [inlined]
[4] getindex(::Matrix{Int64}, ::Function, ::StepRange{Int64, Int64})
@ Base ./abstractarray.jl:1342
[5] top-level scope
@ In[34]:1
[6] eval(m::Module, e::Any)
@ Core ./boot.jl:489T[:, [3, 1, 2]]4×3 Matrix{Int64}:
7 5 6
6 4 5
1 3 4
0 2 3Nyní probereme metody, které se hodí při vytváření nových "obecných" polí. V případě matic máme více možností, kterým se budeme věnovat v příslušné lekci.
Konkatenace polí (vcat a hcat)
V metamatickém zápisu často používáme blokový zápis matic. Jeho analogem je konkatenace.
Mějme tři pole:
A = [1, 1, 1]B = [2 2]C = [3 3; 3 3; 3 3]Pokud má operace rozměrově smysl, můžeme pole spojovat horizontálně:
[A C A]hcat(A, C, A)Nebo vertikálně:
[B; C; B]vcat(B, C, B)A oba přístupy lze dohromady i kombinovat právě v něčem, co připomíná blokový zápis:
[ B B; C C][
B B
C C
]push! a pop!
Do jednorozměrného pole lze přidávat prvky pomocí push! a ubírat je pomocí pop! (odzadu):
a = [1, 2, 3]
push!(a, 4)
a4-element Vector{Int64}:
1
2
3
4x = pop!(a)
println(x)
a4
3-element Vector{Int64}:
1
2
3Dále máme i metodu append!, která ale spojuje více jednorzměrných polí dohromady.
append!(a, [5, 6])
a5-element Vector{Int64}:
1
2
3
5
6append!(a, 42)6-element Vector{Int64}:
1
2
3
5
6
42append!(a, [42])7-element Vector{Int64}:
1
2
3
5
6
42
42@which append!(a, 42)Existují i další související metody jako pushfirst!, popfirst!, popat!, insert! a další.
fill a fill!
K uniformní inicializaci prvků pole slouží dvě metody:
fill(x, dims...): vytvoří nové pole s prvkyxa rozměrydims.fill!(A, x): zaplní již existující poleAprvkyx
# 1d array of 5 elemens equal to 42
fill(42, 5)5-element Vector{Int64}:
42
42
42
42
42# 2d 3x4 array of 0.5s
fill(0.5, 3, 4)3×4 Matrix{Float64}:
0.5 0.5 0.5 0.5
0.5 0.5 0.5 0.5
0.5 0.5 0.5 0.5fill(1.23, (2, 2))2×2 Matrix{Float64}:
1.23 1.23
1.23 1.23fill("Ahoj!", 2, 2)2×2 Matrix{String}:
"Ahoj!" "Ahoj!"
"Ahoj!" "Ahoj!"B = fill(undef, 2, 2)2×2 Matrix{UndefInitializer}:
UndefInitializer() UndefInitializer()
UndefInitializer() UndefInitializer()fill!(B, "Hello!")MethodError: Cannot `convert` an object of type String to an object of type UndefInitializer
The function `convert` exists, but no method is defined for this combination of argument types.
Closest candidates are:
convert(::Type{T}, ::T) where T
@ Base Base_compiler.jl:133
Stacktrace:
[1] fill!(dest::Matrix{UndefInitializer}, x::String)
@ Base ./array.jl:328
[2] top-level scope
@ In[49]:1
[3] eval(m::Module, e::Any)
@ Core ./boot.jl:489A = Array{String}(undef, 2, 2)
println(A)
fill!(A, "Hello!")
println(A)[#undef #undef; #undef #undef] ["Hello!" "Hello!"; "Hello!" "Hello!"]
zeros a ones
Často chceme předvyplnit matice jedničkami, nebo nulami.
Přesně k tomuto účelu slouží metody zeros(T, dims...) a ones(T, dims...).
První argument, tedy typ, je nepovinný, výchozí hodnota je Float.
zeros(2, 2)2×2 Matrix{Float64}:
0.0 0.0
0.0 0.0ones(3)3-element Vector{Float64}:
1.0
1.0
1.0ones(2, 2)2×2 Matrix{Float64}:
1.0 1.0
1.0 1.0ones(2, 2, 2)2×2×2 Array{Float64, 3}:
[:, :, 1] =
1.0 1.0
1.0 1.0
[:, :, 2] =
1.0 1.0
1.0 1.0Kdybychom chtěli stejné matice, ovšem s Int64 prvky, stačí tento požadavek explicitně zmínit:
zeros(Int64, 2, 2)2×2 Matrix{Int64}:
0 0
0 0ones(Int64, 3)3-element Vector{Int64}:
1
1
1Pro vytvoření pouze nuly nebo jedničky v daném typu slouží analogické metody zero a one.
zero(Float64)0.0
zero(0.1 + 2.1im)0.0 + 0.0im
one(Int64)1
one(38465)1
ones(4, 4)4×4 Matrix{Float64}:
1.0 1.0 1.0 1.0
1.0 1.0 1.0 1.0
1.0 1.0 1.0 1.0
1.0 1.0 1.0 1.0one(Matrix{Int64}(undef, 2, 2))2×2 Matrix{Int64}:
1 0
0 1Ale viz I v další lekci.
copy a deepcopy
Tyto metody asi nepotřebují vysvětlení. Vytvoří kopii, resp. hlubokou kopii, daného pole. Názorná ukázka:
A = Array{Any}(undef, 2)
a = 42
b = [1, 2]
A[1] = a
A[2] = b
A2-element Vector{Any}:
42
[1, 2]C = copy(A)
D = deepcopy(A)
a = 11
b[1] = 9999
println(C)
println(D)Any[42, [9999, 2]] Any[42, [1, 2]]
brand a randn
Náhodně generovaným hodnotám, resp. pravděpodobnosti a statistice, se budeme podrobně věnovat později během semestru. Zde si zmíníme jenom dvě metody pro vytváření "náhodných" matic.
První z nich, rand(T, dims...) vytvoří pole dimenzí dims s prvky typu T rovnoměrně rozloženými (u podtypů AbstractFloat v intervalu ), první typový argument je opět nepovinný a jeho výchozí hodnota je Float64.
rand(Int64, 4)4-element Vector{Int64}:
2959604866692875380
-7875423552341897625
-4425770935045202627
2298360307598609262rand(5, 5)5×5 Matrix{Float64}:
0.871191 0.876734 0.353404 0.37807 0.388049
0.00121004 0.811214 0.110037 0.666142 0.770953
0.500522 0.507722 0.433474 0.0771999 0.721393
0.304884 0.521998 0.904505 0.9822 0.295554
0.0813203 0.349198 0.137855 0.480715 0.902155rand([1, 2, "Ahoj!"])"Ahoj!"
rand(1:10)4
rand([1 2 "Ahoj!"; π 7 Any], 2, 2)2×2 Matrix{Any}:
7 "Ahoj!"
Any AnyPříkaz randn(T, dims...) se od předchozího liší tím, že generuje prvky podle normálního rozdělení (se střední hodnotou a standardní odchylkou , má dobrý smysl jen pro podtypy AbstractFloat).
randn(10)10-element Vector{Float64}:
0.8735074780757865
-0.0769044165416915
0.7233061367247997
0.14524616937488646
1.511012717318563
-0.2936472883531717
0.020498420063912552
0.2149605134596732
0.14169559183586325
-0.5552972309311734Následující pokus přirozeně skončí nezdarem:
randn(Int64, 2, 2)MethodError: no method matching randn(::Random.TaskLocalRNG, ::Type{Int64})
The function `randn` exists, but no method is defined for this combination of argument types.
Closest candidates are:
randn(::Random.AbstractRNG, ::Type{T}, ::NTuple{N, Int64} where N) where T
@ Random /usr/share/julia/stdlib/v1.12/Random/src/normal.jl:269
randn(::Random.AbstractRNG, ::Type{T}, ::Integer, ::Integer...) where T
@ Random /usr/share/julia/stdlib/v1.12/Random/src/normal.jl:272
randn(::Random.AbstractRNG, ::Type{Complex{T}}) where T<:AbstractFloat
@ Random /usr/share/julia/stdlib/v1.12/Random/src/normal.jl:115
...
Stacktrace:
[1] randn!(rng::Random.TaskLocalRNG, A::Matrix{Int64})
@ Random /usr/share/julia/stdlib/v1.12/Random/src/normal.jl:230
[2] randn
@ /usr/share/julia/stdlib/v1.12/Random/src/normal.jl:272 [inlined]
[3] randn(::Type{Int64}, ::Int64, ::Int64)
@ Random /usr/share/julia/stdlib/v1.12/Random/src/normal.jl:274
[4] top-level scope
@ In[89]:1
[5] eval(m::Module, e::Any)
@ Core ./boot.jl:489Pokud rand předáme pole, pak náhodně vybere jeden jeho prvek:
for j = 1:10
println(rand([1, 2, 3, 4]))
end3 1 1 1 3 4 1 1 3 3
for j = 1:10
println(rand(1:4))
end2 2 4 1 3 3 1 1 2 3
for j = 1:10
println(rand([-1 0; 1 2]))
end0 0 2 2 2 2 1 -1 0 0
To by jako exkurze do světa náhody pro tento okamžik stačilo. Podrobněji se do něj vrátíme hned příště.
range
Pro vytváření jednorozměrných polí se často hodí metoda range(start; stop=stop, length=n), pomocí níž lze vytvořit pole s rovnoměrně rozmístěnými prvky:
range(1, stop=5)range(1, stop=6, length=10)Další užitečné metody
Pro práci s poli se mohou hodit následující metody:
eltype(A): typ prvků polelength(A): počet prvků polendims(A): počet rozměrů ("dimenzí") polesize(A): tuple s velikostí jednotlivých rozměrů polesize(A, n): velikost tého rozměru poleaxes(A): tuple s hodnotami indexů v jednotlivých rozměrech (o přeindexování polí později)
Ukázka:
A = rand(4, 3, 2)4×3×2 Array{Float64, 3}:
[:, :, 1] =
0.636342 0.127265 0.661351
0.696332 0.400037 0.973281
0.716652 0.828413 0.379522
0.625074 0.899572 0.0763026
[:, :, 2] =
0.726569 0.663072 0.0610617
0.384091 0.571117 0.463332
0.317993 0.7373 0.601152
0.512442 0.934417 0.70682eltype(A)Float64
length(A)24
Vlastní implementace:
typ_prvku(matice::Matrix{N}) where {N} = N typ_prvku(ones(2, 2))typ_prvku([1 1; "String" 1.0])typeof(A)Array{Float64, 3}length(A)24
4 * 3 * 224
length([[1, 2], [3, 4]])2
ndims(A)3
ndims([1, 2])1
ndims([1 2; 3 4])2
size(A)(4, 3, 2)
println(size(A, 1))
println(size(A, 2))
println(size(A, 3))4 3 2
Tj. nemusíme dělat ošklivé:
size(A)[2]3
axes(A)(Base.OneTo(4), Base.OneTo(3), Base.OneTo(2))
axes(A, 2)Base.OneTo(3)
N.B.:
Base.OneTo(4) == 1:4true
for j = 1:size(A, 2)
println(A[1, j, 1])
end0.6363421000914545 0.12726452175658942 0.661350950650962
for j = axes(A, 2)
println(A[1, j, 1])
end0.6363421000914545 0.12726452175658942 0.661350950650962
1.2 Cvičení
- Vytvořte matici
Arozměru mající na antidiagonálách postupně konstanty , , ,..., . - Vytvořte matici
Brozměru , která má všechny prvky nulové, pouze na "okraji" (obdélník) má jedničky. - Vytvořte čtvercovou matici
Crozměru , která je složena ze čtyř stejně velkých bloků: vlevo nahoře je blok náhodně vygenerovaných strojových čísel, vpravo nahoře matice naplněná jedničkami, vlevo dole nulová matice a vpravo dole diagonální matice s počátečními ciframi čísla na diagonále. - Vytvořte čtvercovou matici
Drozměru , která bude v levém horním trojúhelníku mít Pascalův trojúhelník. Prvky vypočtete Pascalovou "konstrukcí", ne počítáním kombinačních čísel.
A = [ i + j + 1 for i = 0:9, j = 0:9 ]
A10×10 Matrix{Int64}:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
10 11 12 13 14 15 16 17 18 19B = [ i == 1 || j == 1 || i == 5 || j == 10 ? 1 : 0 for i = 1:5, j = 1:10]
B5×10 Matrix{Int64}:
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
1 0 0 0 0 0 0 0 0 1
1 0 0 0 0 0 0 0 0 1
1 0 0 0 0 0 0 0 0 1
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1B = ones(Int64, 5, 10)
B[2:4, 2:9] = zeros(Int64, 3, 8)
B5×10 Matrix{Int64}:
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
1 0 0 0 0 0 0 0 0 1
1 0 0 0 0 0 0 0 0 1
1 0 0 0 0 0 0 0 0 1
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1πvo = [3, 1, 4, 1, 5]
Pi = [ j == k ? πvo[j] : 0 for j = 1:5, k = 1:5 ]
C = [ rand(5, 5) ones(5, 5); zeros(5, 5) Pi ]
C10×10 Matrix{Float64}:
0.476129 0.313752 0.174876 0.476975 0.875266 1.0 1.0 1.0 1.0 1.0
0.867639 0.482137 0.0886191 0.760947 0.423206 1.0 1.0 1.0 1.0 1.0
0.748895 0.023938 0.149141 0.566933 0.0705881 1.0 1.0 1.0 1.0 1.0
0.332001 0.132999 0.207124 0.804796 0.654393 1.0 1.0 1.0 1.0 1.0
0.417478 0.959089 0.0132395 0.513029 0.747776 1.0 1.0 1.0 1.0 1.0
0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 3.0 0.0 0.0 0.0 0.0
0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 1.0 0.0 0.0 0.0
0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 4.0 0.0 0.0
0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 1.0 0.0
0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 5.0D = [
1 1 1 1
1 2 3 0
1 3 0 0
1 0 0 0
]4×4 Matrix{Int64}:
1 1 1 1
1 2 3 0
1 3 0 0
1 0 0 0# Toto jistě není nejjednodušší řešení!
D = zeros(Int64, 10, 10)
D[1, :] = ones(10)
D[:, 1] = ones(10)
for j = 2:10 # cisluje antidiagonalu
for k = 2:(j-1) # iterace po antidiagonale
D[1 + j - k, k] = D[1 + j - k - 1, k] + D[1 + j - k, k - 1]
end
end
D10×10 Matrix{Int64}:
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
1 3 6 10 15 21 28 36 0 0
1 4 10 20 35 56 84 0 0 0
1 5 15 35 70 126 0 0 0 0
1 6 21 56 126 0 0 0 0 0
1 7 28 84 0 0 0 0 0 0
1 8 36 0 0 0 0 0 0 0
1 9 0 0 0 0 0 0 0 0
1 0 0 0 0 0 0 0 0 02. Operace s poli/maticemi a jejich prvky
S poli a jejich prvky lze provádět celou řadu nejen matematických operací. Většinou jsme motivování operacemi s vektory a maticemi (na rozdíl od jiných programovacích jazyků).
2.1 Sčítání + a odčítání -
Pole lze přirozeně po složkách sčítat (+), odčítat (-).
Tyto operátory fungují jak unárně, tak binárně.
Pole musí být stejného rozměru.
A = [1 2; 3 4]2×2 Matrix{Int64}:
1 2
3 4B = [5 6 7; 8 9 10]2×3 Matrix{Int64}:
5 6 7
8 9 10C = [1 1; -1 -1]2×2 Matrix{Int64}:
1 1
-1 -1Součet a rozdíl po složkách, pokud si odpovídají rozměry:
A + A2×2 Matrix{Int64}:
2 4
6 8A - C2×2 Matrix{Int64}:
0 1
4 5"Opačná matice":
-A2×2 Matrix{Int64}:
-1 -2
-3 -4A + BDimensionMismatch: a has size (2, 2), b has size (2, 3), mismatch at dim 2
Stacktrace:
[1] throw_promote_shape_mismatch(a::Tuple{Base.OneTo{Int64}, Base.OneTo{Int64}}, b::Tuple{Base.OneTo{Int64}, Base.OneTo{Int64}}, i::Int64)
@ Base ./indices.jl:135
[2] promote_shape
@ ./indices.jl:196 [inlined]
[3] promote_shape
@ ./indices.jl:188 [inlined]
[4] +(A::Matrix{Int64}, Bs::Matrix{Int64})
@ Base ./arraymath.jl:14
[5] top-level scope
@ In[39]:1
[6] eval(m::Module, e::Any)
@ Core ./boot.jl:489[1, 2, 3] + [4, 5, 6]3-element Vector{Int64}:
5
7
9[1, 2, 3] - [4, 5, 6]3-element Vector{Int64}:
-3
-3
-3[1, 2, 3] + [1 2 3]DimensionMismatch: a has size (1, 3), b has size (3,), mismatch at dim 1
Stacktrace:
[1] throw_promote_shape_mismatch(a::Tuple{Base.OneTo{Int64}, Base.OneTo{Int64}}, b::Tuple{Base.OneTo{Int64}}, i::Int64)
@ Base ./indices.jl:135
[2] promote_shape
@ ./indices.jl:196 [inlined]
[3] promote_shape
@ ./indices.jl:193 [inlined]
[4] promote_shape
@ ./indices.jl:188 [inlined]
[5] +(A::Vector{Int64}, Bs::Matrix{Int64})
@ Base ./arraymath.jl:14
[6] top-level scope
@ In[42]:1
[7] eval(m::Module, e::Any)
@ Core ./boot.jl:489[1, 2, 3] + [1 2 3]'3×1 Matrix{Int64}:
2
4
6Chování vůči typům:
1 + 2.43.4
C + rand(2, 2)2×2 Matrix{Float64}:
1.23138 1.95815
-0.648761 -0.38124Násobení *
Hvězdička má význam "násobení" a to má více významů. Pole můžeme násobit číslem (skalárem), hvězdičku v tomto případě lze i vynechat:
A2×2 Matrix{Int64}:
1 2
3 44 * A2×2 Matrix{Int64}:
4 8
12 16-2A2×2 Matrix{Int64}:
-2 -4
-6 -8A * 22×2 Matrix{Int64}:
2 4
6 8Dále má hvězdička význam maticového násobení v pravém slova smyslu, tj. matice musí být správného rozměru:
A * A2×2 Matrix{Int64}:
7 10
15 22A * B2×3 Matrix{Int64}:
21 24 27
47 54 61B * ADimensionMismatch: incompatible dimensions for matrix multiplication: tried to multiply a matrix of size (2, 3) with a matrix of size (2, 2). The second dimension of the first matrix: 3, does not match the first dimension of the second matrix: 2.
Stacktrace:
[1] matmul_size_check_error(sizeA::Tuple{Int64, Int64}, sizeB::Tuple{Int64, Int64})
@ LinearAlgebra /usr/share/julia/stdlib/v1.12/LinearAlgebra/src/matmul.jl:431
[2] matmul_size_check
@ /usr/share/julia/stdlib/v1.12/LinearAlgebra/src/matmul.jl:418 [inlined]
[3] matmul_size_check
@ /usr/share/julia/stdlib/v1.12/LinearAlgebra/src/matmul.jl:441 [inlined]
[4] _generic_matmatmul!(C::Matrix{Int64}, A::Matrix{Int64}, B::Matrix{Int64}, alpha::Bool, beta::Bool)
@ LinearAlgebra /usr/share/julia/stdlib/v1.12/LinearAlgebra/src/matmul.jl:1020
[5] generic_matmatmul!
@ /usr/share/julia/stdlib/v1.12/LinearAlgebra/src/matmul.jl:1011 [inlined]
[6] generic_matmatmul_wrapper!
@ /usr/share/julia/stdlib/v1.12/LinearAlgebra/src/matmul.jl:343 [inlined]
[7] _mul!
@ /usr/share/julia/stdlib/v1.12/LinearAlgebra/src/matmul.jl:328 [inlined]
[8] mul!
@ /usr/share/julia/stdlib/v1.12/LinearAlgebra/src/matmul.jl:297 [inlined]
[9] mul!
@ /usr/share/julia/stdlib/v1.12/LinearAlgebra/src/matmul.jl:265 [inlined]
[10] mul
@ /usr/share/julia/stdlib/v1.12/LinearAlgebra/src/matmul.jl:118 [inlined]
[11] *(A::Matrix{Int64}, B::Matrix{Int64})
@ LinearAlgebra /usr/share/julia/stdlib/v1.12/LinearAlgebra/src/matmul.jl:114
[12] top-level scope
@ In[52]:1
[13] eval(m::Module, e::Any)
@ Core ./boot.jl:489Inverze inv
Maticovou inverzi lze počítat pouze pro regulární matice.
inv([1 2; 3 4])2×2 Matrix{Float64}:
-2.0 1.0
1.5 -0.5[1 2; 3 4] * inv([1 2; 3 4])2×2 Matrix{Float64}:
1.0 0.0
8.88178e-16 1.0inv([1 2; 3 4]) * [1 2; 3 4] 2×2 Matrix{Float64}:
1.0 0.0
1.11022e-16 1.0inv([1 1; 1 1])LinearAlgebra.SingularException(2)
Stacktrace:
[1] checknonsingular
@ /usr/share/julia/stdlib/v1.12/LinearAlgebra/src/factorization.jl:69 [inlined]
[2] _check_lu_success
@ /usr/share/julia/stdlib/v1.12/LinearAlgebra/src/lu.jl:84 [inlined]
[3] #lu!#180
@ /usr/share/julia/stdlib/v1.12/LinearAlgebra/src/lu.jl:92 [inlined]
[4] lu!
@ /usr/share/julia/stdlib/v1.12/LinearAlgebra/src/lu.jl:90 [inlined]
[5] lu!
@ /usr/share/julia/stdlib/v1.12/LinearAlgebra/src/lu.jl:89 [inlined]
[6] _lu
@ /usr/share/julia/stdlib/v1.12/LinearAlgebra/src/lu.jl:347 [inlined]
[7] lu(::Matrix{Int64}; kwargs::@Kwargs{})
@ LinearAlgebra /usr/share/julia/stdlib/v1.12/LinearAlgebra/src/lu.jl:341
[8] lu
@ /usr/share/julia/stdlib/v1.12/LinearAlgebra/src/lu.jl:341 [inlined]
[9] inv(A::Matrix{Int64})
@ LinearAlgebra /usr/share/julia/stdlib/v1.12/LinearAlgebra/src/dense.jl:1087
[10] top-level scope
@ In[56]:1
[11] eval(m::Module, e::Any)
@ Core ./boot.jl:489inv([1 2 3; 4 5 6])DimensionMismatch: matrix is not square: dimensions are (2, 3)
Stacktrace:
[1] checksquare
@ /usr/share/julia/stdlib/v1.12/LinearAlgebra/src/LinearAlgebra.jl:342 [inlined]
[2] inv(A::Matrix{Int64})
@ LinearAlgebra /usr/share/julia/stdlib/v1.12/LinearAlgebra/src/dense.jl:1079
[3] top-level scope
@ In[57]:1
[4] eval(m::Module, e::Any)
@ Core ./boot.jl:489Vidíte, že je-li typem prvků matice integer, výsledkem bude matice strojových čísel. Podobné chování jsme už viděli i u obyčejného dělení. I pro jednotkovou matici, kde k popsání inverze strojová čísla potřeba nejsou, k tomuto efektu dojde:
inv([1 0; 0 1])2×2 Matrix{Float64}:
1.0 0.0
0.0 1.0Invertovat ale můžeme i přímo v aritmetice racionálních čísel.
ratA = Rational{Int64}[1 1; 1 -1]
ratA2×2 Matrix{Rational{Int64}}:
1 1
1 -1ratAinv = inv(ratA)2×2 Matrix{Rational{Int64}}:
1//2 1//2
1//2 -1//2ratA * ratAinv2×2 Matrix{Rational{Int64}}:
1 0
0 1ratAinv * ratA2×2 Matrix{Rational{Int64}}:
1 0
0 1Zpět k příklad výše.
m = [ 1//1 2//1; 3//1 4//1 ]
invm = inv(m)2×2 Matrix{Rational{Int64}}:
-2 1
3//2 -1//2m * invm2×2 Matrix{Rational{Int64}}:
1 0
0 1H = [ 1 // (i + j - 1) for i = 1:8, j = 1:8 ]8×8 Matrix{Rational{Int64}}:
1 1//2 1//3 1//4 1//5 1//6 1//7 1//8
1//2 1//3 1//4 1//5 1//6 1//7 1//8 1//9
1//3 1//4 1//5 1//6 1//7 1//8 1//9 1//10
1//4 1//5 1//6 1//7 1//8 1//9 1//10 1//11
1//5 1//6 1//7 1//8 1//9 1//10 1//11 1//12
1//6 1//7 1//8 1//9 1//10 1//11 1//12 1//13
1//7 1//8 1//9 1//10 1//11 1//12 1//13 1//14
1//8 1//9 1//10 1//11 1//12 1//13 1//14 1//15inv(H)8×8 Matrix{Rational{Int64}}:
64 -2016 20160 -92400 … 192192 -51480
-2016 84672 -952560 4656960 -10594584 2882880
20160 -952560 11430720 -58212000 141261120 -38918880
-92400 4656960 -58212000 304920000 -776936160 216216000
221760 -11642400 149688000 -800415000 2118916800 -594594000
-288288 15567552 -204324120 1109908800 … -3030051024 856215360
192192 -10594584 141261120 -776936160 2175421248 -618377760
-51480 2882880 -38918880 216216000 -618377760 176679360H * inv(H)8×8 Matrix{Rational{Int64}}:
1 0 0 0 0 0 0 0
0 1 0 0 0 0 0 0
0 0 1 0 0 0 0 0
0 0 0 1 0 0 0 0
0 0 0 0 1 0 0 0
0 0 0 0 0 1 0 0
0 0 0 0 0 0 1 0
0 0 0 0 0 0 0 1H = [ 1 / (i + j - 1) for i = 1:15, j = 1:15 ]15×15 Matrix{Float64}:
1.0 0.5 0.333333 … 0.0769231 0.0714286 0.0666667
0.5 0.333333 0.25 0.0714286 0.0666667 0.0625
0.333333 0.25 0.2 0.0666667 0.0625 0.0588235
0.25 0.2 0.166667 0.0625 0.0588235 0.0555556
0.2 0.166667 0.142857 0.0588235 0.0555556 0.0526316
0.166667 0.142857 0.125 … 0.0555556 0.0526316 0.05
0.142857 0.125 0.111111 0.0526316 0.05 0.047619
0.125 0.111111 0.1 0.05 0.047619 0.0454545
0.111111 0.1 0.0909091 0.047619 0.0454545 0.0434783
0.1 0.0909091 0.0833333 0.0454545 0.0434783 0.0416667
0.0909091 0.0833333 0.0769231 … 0.0434783 0.0416667 0.04
0.0833333 0.0769231 0.0714286 0.0416667 0.04 0.0384615
0.0769231 0.0714286 0.0666667 0.04 0.0384615 0.037037
0.0714286 0.0666667 0.0625 0.0384615 0.037037 0.0357143
0.0666667 0.0625 0.0588235 0.037037 0.0357143 0.0344828inv(H) * H15×15 Matrix{Float64}:
1.0 -5.58794e-9 7.82398e-9 … -1.22192e-9 -1.86265e-9
3.59734e-7 0.999998 -3.93468e-6 -1.13755e-6 -4.76837e-7
1.61656e-5 4.24385e-5 1.00008 -6.2141e-6 0.0
-0.000196082 -0.000553131 -0.00133044 0.00013677 -0.000244141
-0.00195368 0.00274658 0.0077043 -0.00278265 0.0
0.088988 -0.0244141 -0.0708378 … 0.0149771 -0.015625
-0.0282454 0.0546875 0.217265 -0.0334611 0.15625
-0.393002 -0.84375 -0.806325 0.0161129 -0.4375
0.350812 1.21875 0.951084 0.258436 0.75
1.70837 -0.0625 -0.812464 -0.490984 -1.75
-1.44207 -0.75 -1.08491 … 0.186639 1.40625
0.152157 -1.10938 -0.237068 -0.879307 -1.65625
0.0353458 0.617188 0.219147 0.966645 1.06233
0.00351884 -0.0712891 0.0546616 0.777002 -0.273587
-0.00547683 0.0078125 -0.0317454 0.0336043 1.02711big"1" // 2 |> typeofRational{BigInt}H = [ big"1" // (i + j - 1) for i = 1:15, j = 1:15 ]15×15 Matrix{Rational{BigInt}}:
1 1//2 1//3 1//4 1//5 … 1//11 1//12 1//13 1//14 1//15
1//2 1//3 1//4 1//5 1//6 1//12 1//13 1//14 1//15 1//16
1//3 1//4 1//5 1//6 1//7 1//13 1//14 1//15 1//16 1//17
1//4 1//5 1//6 1//7 1//8 1//14 1//15 1//16 1//17 1//18
1//5 1//6 1//7 1//8 1//9 1//15 1//16 1//17 1//18 1//19
1//6 1//7 1//8 1//9 1//10 … 1//16 1//17 1//18 1//19 1//20
1//7 1//8 1//9 1//10 1//11 1//17 1//18 1//19 1//20 1//21
1//8 1//9 1//10 1//11 1//12 1//18 1//19 1//20 1//21 1//22
1//9 1//10 1//11 1//12 1//13 1//19 1//20 1//21 1//22 1//23
1//10 1//11 1//12 1//13 1//14 1//20 1//21 1//22 1//23 1//24
1//11 1//12 1//13 1//14 1//15 … 1//21 1//22 1//23 1//24 1//25
1//12 1//13 1//14 1//15 1//16 1//22 1//23 1//24 1//25 1//26
1//13 1//14 1//15 1//16 1//17 1//23 1//24 1//25 1//26 1//27
1//14 1//15 1//16 1//17 1//18 1//24 1//25 1//26 1//27 1//28
1//15 1//16 1//17 1//18 1//19 1//25 1//26 1//27 1//28 1//29inv(H)15×15 Matrix{Rational{BigInt}}:
225 -25200 928200 … 1163381400
-25200 3763200 -155937600 -244310094000
928200 -155937600 6892441920 12704124888000
-16707600 2994001920 -137848838400 -287960164128000
174594420 -32590958400 1543414672800 3563507031084000
-1163962800 223480857600 -10803902709600 … -27082653436238400
5237832600 -1026615189600 50418212644800 135413267181192000
-16461759600 3277719244800 -162984589447680 -464274058906944000
36810323550 -7420961227680 372734643481200 1117159454244834000
-58896517680 11993472691200 -607419419006400 -1903308699824532000
66927861000 -13742520792000 700868560392000 … 2283970439789438400
-52731042000 10903156992000 -559370893536000 -1887578875859040000
27379579500 -5694952536000 293669719106400 1022438557756980000
-8424486000 1761279206400 -91228758894000 -326696343898680000
1163381400 -244310094000 12704124888000 46670906271240000inv(H) * H15×15 Matrix{Rational{BigInt}}:
1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
0 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0
0 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0
0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0
0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 0
0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0
0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0
0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 0
0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0
0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0
0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1Dělení /, resp. \
Přesněji, mezi maticovými operandy jde o násobení maticovou inverzí zprava, resp. zleva.
A / A2×2 Matrix{Float64}:
1.0 0.0
0.0 1.0A \ B2×3 Matrix{Float64}:
-2.0 -3.0 -4.0
3.5 4.5 5.5inv(A) * B2×3 Matrix{Float64}:
-2.0 -3.0 -4.0
3.5 4.5 5.5Umocňování ^
Matice lze umocňovat na celočíselné exponenty, se standardními omezeními.
A ^ 22×2 Matrix{Int64}:
7 10
15 22A * A2×2 Matrix{Int64}:
7 10
15 22A ^ 62×2 Matrix{Int64}:
5743 8370
12555 18298A ^ -12×2 Matrix{Float64}:
-2.0 1.0
1.5 -0.5inv(A)2×2 Matrix{Float64}:
-2.0 1.0
1.5 -0.5Provádění operací po složkách pomocí . (broadcasting)
Binární operace i metody lze provádět a aplikovat po složkách, resp. na prvcích matice, pomocí symbolu ..
Například můžeme vynásobit odpovídající si prvky obdélníkové matice (které by v pravém slova smyslu maticově násobit nešlo):
B2×3 Matrix{Int64}:
5 6 7
8 9 10[ iseven(B[j, k]) for j in axes(B, 1), k in axes(B, 2) ]2×3 Matrix{Bool}:
0 1 0
1 0 1iseven.(B)2×3 BitMatrix: 0 1 0 1 0 1
map(iseven, B)2×3 Matrix{Bool}:
0 1 0
1 0 1iseven(B)MethodError: no method matching iseven(::Matrix{Int64})
The function `iseven` exists, but no method is defined for this combination of argument types.
Closest candidates are:
iseven(::BigInt)
@ Base gmp.jl:368
iseven(::Missing)
@ Base missing.jl:101
iseven(::AbstractFloat)
@ Base float.jl:957
...
Stacktrace:
[1] top-level scope
@ In[96]:1
[2] eval(m::Module, e::Any)
@ Core ./boot.jl:489B2×3 Matrix{Int64}:
5 6 7
8 9 10B .* B2×3 Matrix{Int64}:
25 36 49
64 81 100B * BDimensionMismatch: incompatible dimensions for matrix multiplication: tried to multiply a matrix of size (2, 3) with a matrix of size (2, 3). The second dimension of the first matrix: 3, does not match the first dimension of the second matrix: 2.
Stacktrace:
[1] matmul_size_check_error(sizeA::Tuple{Int64, Int64}, sizeB::Tuple{Int64, Int64})
@ LinearAlgebra /usr/share/julia/stdlib/v1.12/LinearAlgebra/src/matmul.jl:431
[2] matmul_size_check
@ /usr/share/julia/stdlib/v1.12/LinearAlgebra/src/matmul.jl:418 [inlined]
[3] matmul_size_check
@ /usr/share/julia/stdlib/v1.12/LinearAlgebra/src/matmul.jl:441 [inlined]
[4] _generic_matmatmul!(C::Matrix{Int64}, A::Matrix{Int64}, B::Matrix{Int64}, alpha::Bool, beta::Bool)
@ LinearAlgebra /usr/share/julia/stdlib/v1.12/LinearAlgebra/src/matmul.jl:1020
[5] generic_matmatmul!
@ /usr/share/julia/stdlib/v1.12/LinearAlgebra/src/matmul.jl:1011 [inlined]
[6] generic_matmatmul_wrapper!
@ /usr/share/julia/stdlib/v1.12/LinearAlgebra/src/matmul.jl:343 [inlined]
[7] _mul!
@ /usr/share/julia/stdlib/v1.12/LinearAlgebra/src/matmul.jl:328 [inlined]
[8] mul!
@ /usr/share/julia/stdlib/v1.12/LinearAlgebra/src/matmul.jl:297 [inlined]
[9] mul!
@ /usr/share/julia/stdlib/v1.12/LinearAlgebra/src/matmul.jl:265 [inlined]
[10] mul
@ /usr/share/julia/stdlib/v1.12/LinearAlgebra/src/matmul.jl:118 [inlined]
[11] *(A::Matrix{Int64}, B::Matrix{Int64})
@ LinearAlgebra /usr/share/julia/stdlib/v1.12/LinearAlgebra/src/matmul.jl:114
[12] top-level scope
@ In[100]:1
[13] eval(m::Module, e::Any)
@ Core ./boot.jl:489Operand ani nemusí být maticový:
4 .* B2×3 Matrix{Int64}:
20 24 28
32 36 404 * B2×3 Matrix{Int64}:
20 24 28
32 36 404 .+ B2×3 Matrix{Int64}:
9 10 11
12 13 144 + BMethodError: no method matching +(::Int64, ::Matrix{Int64})
For element-wise addition, use broadcasting with dot syntax: scalar .+ array
The function `+` exists, but no method is defined for this combination of argument types.
Closest candidates are:
+(::Any, ::Any, ::Any, ::Any...)
@ Base operators.jl:642
+(::Array, ::Array...)
@ Base arraymath.jl:12
+(::Real, ::Complex{Bool})
@ Base complex.jl:322
...
Stacktrace:
[1] top-level scope
@ In[105]:1
[2] eval(m::Module, e::Any)
@ Core ./boot.jl:489B2×3 Matrix{Int64}:
5 6 7
8 9 10B[:, 2:3] .= 0
B2×3 Matrix{Int64}:
5 0 0
8 0 0B .<< 12×3 Matrix{Int64}:
10 0 0
16 0 0Můžeme například aplikovat sinus na všechny prvky matice:
sin.(A)2×2 Matrix{Float64}:
0.841471 0.909297
0.14112 -0.756802Pozor! Následující kód je naprosto v pořádku, většinu elementárních funkcí lze zavést i pro operátory (čtvercové matice):
sin(A)2×2 Matrix{Float64}:
-0.465581 -0.148424
-0.222637 -0.688218A - A^3 / 6 + A^5 / factorial(5) - A^7 / factorial(7) + A ^ 9 / factorial(9) - A ^ 11 / factorial(11) +
A ^ 13 / factorial(13) - A ^ 15 / factorial(15)2×2 Matrix{Float64}:
-0.467181 -0.150756
-0.226135 -0.693316Tento přístup (broadcasting) funguje i pro funkce mající více či méně argumentů, nebo pro další binární operátory!
f = (x) -> x^3#53 (generic function with 1 method)
A2×2 Matrix{Int64}:
1 2
3 4f.(A)2×2 Matrix{Int64}:
1 8
27 64map(f, A)2×2 Matrix{Int64}:
1 8
27 64A2×2 Matrix{Int64}:
1 2
3 4C2×2 Matrix{Int64}:
1 1
-1 -1min.(A, C)2×2 Matrix{Int64}:
1 1
-1 -1min.(A, 3)2×2 Matrix{Int64}:
1 2
3 3min(A, 3)MethodError: no method matching isless(::Int64, ::Matrix{Int64})
The function `isless` exists, but no method is defined for this combination of argument types.
Closest candidates are:
isless(::Missing, ::Any)
@ Base missing.jl:87
isless(::Real, ::AbstractFloat)
@ Base operators.jl:223
isless(::Real, ::Real)
@ Base operators.jl:477
...
Stacktrace:
[1] min(x::Matrix{Int64}, y::Int64)
@ Base ./operators.jl:545
[2] top-level scope
@ In[126]:1
[3] eval(m::Module, e::Any)
@ Core ./boot.jl:489min.(A, C, ones(Int64, 2, 2))2×2 Matrix{Int64}:
1 1
-1 -1Maskování
Porovnáváním (například pomocí <) matic prvek po prvku můžeme vytvořit masku, pomocí které lze poté z matice extrahovat požadované prvky.
A2×2 Matrix{Int64}:
1 2
3 4C = [0 3; 4 -1]2×2 Matrix{Int64}:
0 3
4 -1A .< C2×2 BitMatrix: 0 1 1 0
mask = A .< C2×2 BitMatrix: 0 1 1 0
V zápisu výše jde v podstatě o infixovou notaci, explicitněji:
isless.(A, C)2×2 BitMatrix: 0 1 1 0
Indexováním pomocí takovéto matice Dostaneme pouze prvky se zkoumanou vlastností:
A[mask]2-element Vector{Int64}:
3
2A[A .< C]2-element Vector{Int64}:
3
2Jeden z operandů opět nutně nemusí být maticový:
C2×2 Matrix{Int64}:
0 3
4 -1C .<= 22×2 BitMatrix: 1 0 0 1
C[C .<= 5]4-element Vector{Int64}:
0
4
3
-1Nebo (všimněte si, že nedostaneme matici s Boolean prvky, jak bychom možná očekávali):
mask = iseven.(A)2×2 BitMatrix: 0 1 0 1
A[mask]2-element Vector{Int64}:
2
4Alternativně bychom k podobnému účelu mohli použít metodu filter:
filter(iseven, A)2-element Vector{Int64}:
2
4Porovnání rychlosti
Explicitní for loop vs. broadcasting.
using BenchmarkTools
function f1(A::Matrix{T}) where { T <: Number }
A[1, :] .*= A[1, :]
end
function f2(A::Matrix{T}) where { T <: Number }
for j in axes(A, 2)
A[1, j] *= A[1, j]
end
end
function f3(A::Matrix{T}) where { T <: Number }
A[1, :] = A[1, :] .* A[1, :]
end
mat = rand(2, 1_000_000)2×1000000 Matrix{Float64}:
0.718102 0.678207 0.139518 0.217687 … 0.52297 0.04458 0.103312
0.61242 0.390676 0.133131 0.958779 0.206085 0.375988 0.665905@benchmark f1($mat)BenchmarkTools.Trial: 477 samples with 1 evaluation per sample.
Range (min … max): 6.612 ms … 16.704 ms ┊ GC (min … max): 0.00% … 8.10%
Time (median): 9.718 ms ┊ GC (median): 4.67%
Time (mean ± σ): 10.421 ms ± 2.278 ms ┊ GC (mean ± σ): 4.75% ± 2.84%
██▅▄▄▃▂ ▁ ▁
▄▄▁▂▃▃▆▄▆███████████▄▆▄▄█▄▄▆▅▄█▆▆▆█▆█▅▅▄▆▄▄▄▆▄▃▄▇▇▄▆▅▄▄▄▃▂▃ ▄
6.61 ms Histogram: frequency by time 15.4 ms <
Memory estimate: 15.26 MiB, allocs estimate: 6.@benchmark f2($mat)BenchmarkTools.Trial: 2789 samples with 1 evaluation per sample. Range (min … max): 1.150 ms … 5.784 ms ┊ GC (min … max): 0.00% … 0.00% Time (median): 1.341 ms ┊ GC (median): 0.00% Time (mean ± σ): 1.781 ms ± 795.238 μs ┊ GC (mean ± σ): 0.00% ± 0.00% ▃▆█▇▆▄▃▂▁▁ ▁ ▁▁▁▁ ▁ ▁▁▁ ▁ ▁ ▁ ███████████▇▇▇▇▇▆▆▇▆▇▄▇▇▇█▇▇██████▇████▇██████████▇▇▇█▇▇▆▇▆ █ 1.15 ms Histogram: log(frequency) by time 3.89 ms < Memory estimate: 0 bytes, allocs estimate: 0.
@benchmark f3($mat)BenchmarkTools.Trial: 379 samples with 1 evaluation per sample.
Range (min … max): 7.932 ms … 19.438 ms ┊ GC (min … max): 0.00% … 4.77%
Time (median): 12.641 ms ┊ GC (median): 7.11%
Time (mean ± σ): 13.181 ms ± 2.652 ms ┊ GC (mean ± σ): 7.19% ± 3.86%
▁▁ ▁ ▆▇█▆▅▁▁▇▅▃▁▃▅ ▁ ▃▁ ▁ ▁▁▃ ▂▁ ▄▁
▇▃▁▁▃▄▅▄██▇█▇▇█████████████▁▇█▇▄▅███▆█▇▇████▆██▆▇███▅▇▆▆▄▆▄ ▅
7.93 ms Histogram: frequency by time 18.4 ms <
Memory estimate: 22.89 MiB, allocs estimate: 9.Zde vidíme, že Julia má ráda rychlé výpočetní for smyčky, není nutná snaha o vektorizaci, jak je tomu třeba u Pythonu nebo Matlabu (kde pak díky tomu dané operace probíhají rychle mimo Python/Matlab díky C/FORTRAN).
Maskování vs. filter.
function my_filter(A::Matrix{T}, number::T) where { T <: Number }
A[A .< number]
endmy_filter (generic function with 1 method)
@benchmark my_filter($mat, 0.5)BenchmarkTools.Trial: 455 samples with 1 evaluation per sample. Range (min … max): 7.599 ms … 17.812 ms ┊ GC (min … max): 0.00% … 3.31% Time (median): 10.660 ms ┊ GC (median): 4.19% Time (mean ± σ): 10.994 ms ± 1.942 ms ┊ GC (mean ± σ): 4.58% ± 4.59% ▁ ▂▄▃▁ ▁█▄▁▃▂▃ ▁ ▁ ▁ ▁▃ ██▄▄▇▃▅▃▇████▆▆▇███████▃█▅▆███▇█▇██▇▇▆▆▆▄▇▇▆▄▆▄▄▃▄▃▃▃▃▄▁▃▄▃ ▄ 7.6 ms Histogram: frequency by time 15.6 ms < Memory estimate: 11.69 MiB, allocs estimate: 7.
@benchmark filter((x) -> x < 0.5, $mat)BenchmarkTools.Trial: 914 samples with 1 evaluation per sample.
Range (min … max): 2.804 ms … 12.084 ms ┊ GC (min … max): 0.00% … 4.74%
Time (median): 4.629 ms ┊ GC (median): 11.69%
Time (mean ± σ): 5.453 ms ± 1.810 ms ┊ GC (mean ± σ): 11.32% ± 5.69%
▆▆▁ █▆█▃
▃▄▃▂▅▄███▅██████▆▅▅▄▆▄▄▃▄▄▃▃▃▄▄▃▅▃▅▅▆▆▅▄▅▅▆▅▄▅▄▄▄▃▄▂▁▃▁▂▂▂ ▄
2.8 ms Histogram: frequency by time 9.96 ms <
Memory estimate: 26.71 MiB, allocs estimate: 5.Cvičení: Monte Carlo výpočet operátorové normy symetrické matice
Pro reálnou čtvercovou matici definujeme její operátorovou normu předpisem Na pravé straně mají normy význam Euklidovké normy na .
Jinak řečeno, každá hodnota pro jednotkový vektor představuje spodní odhad .
Implementujte metodu, která se náhodnou volbou různých vektorů snaží dostat co nejlepší odhad této normy.
Zatím nepoužívejme nástroje z LinearAlgebra, vystačíme si se základními nástroji pro práci s poli. Připomeňme, že Euklidovská norma vektoru je .
using ProgressMeter
function rands2(n::Int64)
x = rand(n) .- 0.5
return x / sqrt(sum(x .* x))
end
"""
Náhodný vektor na jednotkové `n`-dimenzionální sféře.
"""
function rands(n::Int64)
v = ones(n)
f = () -> 2 * (rand() - 0.5)
v[1] = f()
v[2] = sqrt(1 - v[1]^2)
for j = 2:n-2
r = f()
v[j], v[j+1] = v[j] * r, v[j] * sqrt(1 - r^2)
end
if n > 2
r = f()
v[n-1], v[n] = v[n-1] * r, v[n-1] * rand([-1, 1]) * sqrt(1 - r^2)
end
return v
end
"""
Spodní odhad operátorové normy pomocí Monte Carlo přístupu.
"""
function mc_op_norm(A::Matrix{Float64}, trials::Int64)
size(A, 1) == size(A, 2) || error("`A` is not a square matrix!")
max_norm = 0.0
@showprogress 1 "Tossing coins furiously..." for j = 1:trials
x = A * rands(size(A, 1))
val = sum(x .* x)
val > max_norm && (max_norm = val)
end
return sqrt(max_norm)
endmc_op_norm
Test náhodného generátoru.
rands2(2)x = rands(2)
println(x)
sum(x .* x)x = rands(10)
println(x)
sum(x .* x)Normy některých matic. Začněme nulovou maticí.
mc_op_norm(zeros(3, 3), 10)0.0
Diagonální matice.
mc_op_norm([-4. 0; 0 3], 1_000_000)3.9999972285050065
A ještě jedna zajímavá matice:
mc_op_norm([1. 4; 5 6], 10^6)8.683348976417081
sqrt(39 + 5sqrt(53))8.683348976426238
Pro rostoucí do nekonečna se norma následujících matic blíží .
J(n) = Float64[ abs(j-k) == 1 ? 1 : 0 for j=1:n, k=1:n ]J (generic function with 1 method)
J(5)5×5 Matrix{Float64}:
0.0 1.0 0.0 0.0 0.0
1.0 0.0 1.0 0.0 0.0
0.0 1.0 0.0 1.0 0.0
0.0 0.0 1.0 0.0 1.0
0.0 0.0 0.0 1.0 0.0mc_op_norm(J(2), 10^6)1.0
mc_op_norm(J(20), 10^6)1.9002363092758066
mc_op_norm(J(20), 10^7)Tossing coins furiously... 100%|█████████████████████████| Time: 0:00:04
1.9205840018257356
mc_op_norm(J(30), 10^9)Tossing coins furiously... 6%|█▋ | ETA: 0:09:40
InterruptException:
Stacktrace:
[1] mapreduce_impl(f::typeof(identity), op::typeof(Base.add_sum), A::Vector{Float64}, ifirst::Int64, ilast::Int64, blksize::Int64)
@ Base ./reduce.jl:245
[2] mapreduce_impl
@ ./reduce.jl:269 [inlined]
[3] _mapreduce
@ ./reduce.jl:436 [inlined]
[4] _mapreduce_dim
@ ./reducedim.jl:334 [inlined]
[5] mapreduce
@ ./reducedim.jl:326 [inlined]
[6] _sum
@ ./reducedim.jl:984 [inlined]
[7] _sum
@ ./reducedim.jl:983 [inlined]
[8] sum
@ ./reducedim.jl:979 [inlined]
[9] macro expansion
@ ./In[154]:41 [inlined]
[10] macro expansion
@ ~/.julia/packages/ProgressMeter/N660J/src/ProgressMeter.jl:1026 [inlined]
[11] mc_op_norm(A::Matrix{Float64}, trials::Int64)
@ Main ./In[154]:39
[12] top-level scope
@ In[167]:1
[13] eval(m::Module, e::Any)
@ Core ./boot.jl:489Pro rostoucí rozměry by tato hodnota měla konvergovat k .
H = [ 1 / (j + k - 1) for j = 1:50, k = 1:50 ]50×50 Matrix{Float64}:
1.0 0.5 0.333333 … 0.0208333 0.0204082 0.02
0.5 0.333333 0.25 0.0204082 0.02 0.0196078
0.333333 0.25 0.2 0.02 0.0196078 0.0192308
0.25 0.2 0.166667 0.0196078 0.0192308 0.0188679
0.2 0.166667 0.142857 0.0192308 0.0188679 0.0185185
0.166667 0.142857 0.125 … 0.0188679 0.0185185 0.0181818
0.142857 0.125 0.111111 0.0185185 0.0181818 0.0178571
0.125 0.111111 0.1 0.0181818 0.0178571 0.0175439
0.111111 0.1 0.0909091 0.0178571 0.0175439 0.0172414
0.1 0.0909091 0.0833333 0.0175439 0.0172414 0.0169492
0.0909091 0.0833333 0.0769231 … 0.0172414 0.0169492 0.0166667
0.0833333 0.0769231 0.0714286 0.0169492 0.0166667 0.0163934
0.0769231 0.0714286 0.0666667 0.0166667 0.0163934 0.016129
⋮ ⋱
0.025641 0.025 0.0243902 0.0116279 0.0114943 0.0113636
0.025 0.0243902 0.0238095 0.0114943 0.0113636 0.011236
0.0243902 0.0238095 0.0232558 … 0.0113636 0.011236 0.0111111
0.0238095 0.0232558 0.0227273 0.011236 0.0111111 0.010989
0.0232558 0.0227273 0.0222222 0.0111111 0.010989 0.0108696
0.0227273 0.0222222 0.0217391 0.010989 0.0108696 0.0107527
0.0222222 0.0217391 0.0212766 0.0108696 0.0107527 0.0106383
0.0217391 0.0212766 0.0208333 … 0.0107527 0.0106383 0.0105263
0.0212766 0.0208333 0.0204082 0.0106383 0.0105263 0.0104167
0.0208333 0.0204082 0.02 0.0105263 0.0104167 0.0103093
0.0204082 0.02 0.0196078 0.0104167 0.0103093 0.0102041
0.02 0.0196078 0.0192308 0.0103093 0.0102041 0.010101mc_op_norm(H, 10_000_000)Tossing coins furiously... 100%|█████████████████████████| Time: 0:00:09
1.8545276741011454
Cvičení 2.3: Erastothenovo síto
Pomocí maskování (indexování pomocí BitArray) lze elegantně využít k implementaci jednoduchého Erastothenova síta.
Erastothenovo síto nám umožňuje nalézt všechna prvočísla menší nebo rovna zadané mezi (n).
Základní verze bez optimalizací je následující
- Jednička není prvočíslo.
- Dalším číslem je dvojka, tedy prvočíslo, zahodíme všechny další násobky dvou.
- Dalším nevyškrtnutým číslem je trojka, tedy prvočíslo, zahodíme všechny další násobky tří.
- Čtyřku jsme už vyškrtli, takže se dostaneme k pětce, prvočíslu, a opět zahodíme všechny další násobky pěti.
- atd.
I. Implementujte metodu erastothenes(n) počítající všechna prvnočísla menší nebo rovna n.
# N.B. BitArray:
m = BitArray([1 0; 1 0])
println(eltype(m))
println(m[1,1] == true)# Range se chová jako vektor
(1:5)[[true, true, false, false, true]]function erastothenes(n::Integer)
mask = ones(Bool, n)
mask[1] = false
for j = 2:ceil(Int64,sqrt(n))
if mask[j]
for k = 2j:j:n
mask[k] = 0
end
end
end
return (1:n)[mask]
enderastothenes(50)II. Spočtěte všechna prvnočísla menší nebo rovna milion (OEIS:A000040).
ps = erastothenes(100_000_000)III. S pomocí napočtených dat nalezněte všechna prvočíselná dvojčata v uvedeném rozsahu (tj. prvočísla lišící se o ; OEIS:A077800). Implementujte metodu, která nalezne všechna dvojčata lišící se o zadané číslo. Tato metoda bude vracet pole tuplů (dvojčat).
function twins(primes::Vector{Int64}, gap::Int64)
# ...
endtwins(ps, 2)twins(ps, 4)Řešení některých příkladů
Možné řešení Erastothenova síta:
function erastothenes(n::Integer)
mask = ones(Bool, n)
mask[1] = 0
for k = 2:n
if mask[k]
for j = 2k:k:n
mask[j] = 0
end
end
end
(1:n)[mask]
endMožné řešení twins metody.
function twins(primes::Vector{Int64}, gap::Int64)
twins = []
for j in 2:length(primes)
if primes[j] - primes[j-1] == gap
push!(twins, (ps[j-1], ps[j]))
end
end
return twins
endMonte Carlo.
using ProgressMeter
"""
Náhodný vektor na jednotkové `n`-dimenzionální sféře.
"""
function rands(n::Int64)
v = ones(n)
f = () -> 2 * (rand() - 0.5)
v[1] = f()
v[2] = sqrt(1 - v[1]^2)
for j = 2:n-2
r = f()
v[j], v[j+1] = v[j] * r, v[j] * sqrt(1 - r^2)
end
if n > 2
r = f()
v[n-1], v[n] = v[n-1] * r, v[n-1] * rand([-1, 1]) * sqrt(1 - r^2)
end
return v
end
"""
Spodní odhad operátorové normy pomocí Monte Carlo přístupu.
"""
function mc_op_norm(A::Matrix{Float64}, trials::Int64)
size(A, 1) == size(A, 2) || error("`A` is not a square matrix!")
max_val = 0.0
@showprogress 1 "Tossing coins furiously..." for j = 1:trials
v = A * rands(size(A, 1))
val = sum(v .* v)
val > max_val && (max_val = val)
end
sqrt(max_val)
end