Jdi na navigaci předmětu

Práce s 3D modely ve formě meshí

3D mesh

1000px mesh overview.svg
  • Kolekce bodů, hran a stěn
  • Stěny jsou většinou reprezentovány jako trojúhelníky, čtyřúhelníky, nebo polygony
  • Definuje hranici mezi vnitřkem a venkem obejktu

STL

  • Zkratka pro STereoLitography, nebo také Standard Tessellation Language
  • Vytvořen firmou 3D Systems
  • Univerzální formát pro rapid protoryping
  • Dvě reprezentace
    • Binární
    • ASCII
  • Objekt je složen z trojúhelníků popsaných třemi krajními body a normálovým vektorem

STL (ASCII) syntaxe

solid name

facet normal ni nj nk
    outer loop
        vertex v1x v1y v1z
        vertex v2x v2y v2z
        vertex v3x v3y v3z
    endloop
endfacet

endsolid name

STL (ASCII) příklad

screen shot 2013 10 09 at 21.29.45
solid OpenSCAD_Model
  facet normal -1 0 0
    outer loop
      vertex 0 0 1
      vertex 0 1 1
      vertex 0 0 0
    endloop
  endfacet
...
  facet normal 1 0 0
    outer loop
      vertex 1 0 1
      vertex 1 0 0
      vertex 1 1 1
    endloop
  endfacet
endsolid OpenSCAD_Model

Chyby v STL

  • Abychom mohli mesh správně připravit pro tisk, je nutné aby neměla žádné chyby.
  • Špatně definovaný normálový vektor
  • Neuzavřená stěna
  • Duplicitní trojúhelník, bod
  • Hrana má více nebo méně než 2 stěny
  • Stěny nebo hrany se protínají
  • Ukázka špatného a správného STL

Meshlab

  • umožňuje dobře prohlížet nejen STL soubory
  • obsahuje desítky (stovky?) filtrů
  • má základní operace oprav

Netfabb studio

Blender

  • obsahuje nástroje k opravě a anylýze meshí
  • umí detekovat tenké stěny, převisy – je alte třeba nastavit jednotku
  • koupili jsme výukové DVD, na které se můžete kouknout (>6 GB, hlaste nefunkční odkaz)
  • na procvičení stag.stl, cubes.blend