Project assignments
DSW - Bloková výuka Podzim 2025/Block teaching Fall 2025
Teaching will be held in TH:A-1455
Rozvrh/Schedule:
Day | Morning | Afternoon |
---|---|---|
Po/Mo 15.9. | 9:00-12:00 (Intro & Challenges) | 13:00-16:00 (Discovery) |
Homework | Further research into the topic | Prepare documents and materials to use during Goal definition |
Ct/Th 18.9. | 9:00-11:30 (Goal definition) | 12:30-15:00 (Ideation) |
Po/Mo 12.1. | 9:00-11:30 (Solution selection) | 12:30-15:00 (Prototyping) |
Homework | Find testers for friday | |
Ct/Th 15.1. | 9:00-11:30 (Prototyping) | 12:30-15:00 (Prototyping) |
Pa/Fr 16.1. | 9:00-11:30 (Testing) | 12:30-14:00 (Presentation) |
Témata projektů/Challenges
AI dětem - portfolio pro žáky 2. stupně/portfolio for secondary school pupils
Kontext
Žáci druhého stupně (11–15 let) prochází obdobím, kdy se formuje jejich identita, zájmy a budoucí směřování. Školní prostředí však často nedává dost prostoru pro zaznamenávání pokroků, reflexi nebo sdílení dovedností mimo klasické známkování.
Výzva
Navrhněte portfolio pro žáky, které jim umožní sledovat vlastní pokroky a dovednosti získávané v rámci svého vzdělávání a aktivně s nimi pracovat. Dále portfolio bude užitečné pro učitele a rodiče jako nástroj pro zpětnou vazbu. Portfolio by nemělo být jen „sbírkou známek“ – zaměřte se na dovednosti, sebereflexi, kreativitu.
Výstupy
- otestovaný prototyp řešení (digitální, fyzický nebo hybridní) s rozhodnutím zdali je vhodný pro další vývoj
- krátkou prezentaci konceptu, která vysvětlí, jak vaše portfolio řeší potřeby žáků, učitelů a rodičů
- uživatelský příběh/scénář (jak by žák s portfoliem pracoval během školního roku)
Context
Students in lower secondary school (ages 11–15) are going through a period in which their identity, interests, and future direction are being shaped.
However, the school environment often does not provide enough space for tracking progress, self-reflection, or sharing skills beyond traditional grading.
Challenge
Design a portfolio for students that enables them to track their own progress and skills acquired during their education and actively work with them.
Additionally, the portfolio should be a useful tool for teachers and parents as a means of providing feedback.
The portfolio should not just be a “collection of grades” – focus on skills, self-reflection, and creativity.
Deliverables
- A tested prototype of the solution (digital, physical, or hybrid) with a decision on whether it is suitable for further development
- A short concept presentation explaining how your portfolio addresses the needs of students, teachers, and parents
- A user story/scenario (describing how a student would use the portfolio throughout the school year)
FIT admin assistant
Kontext
Na FIT probíhá velké množství opakujících se administrativních procesů (např. cesťáky, objednávky, žádanky,…), které zatěžují katederní sekretářky i akademické pracovníky a ubírají čas výuce a výzkumu. Prostředí FIT ČVUT reprezentuje typický kontext veřejné instituce s jasnými pravidly, kde je nutné dbát na soulad s vnitřními předpisy a odpovědnostmi rolí (sekretariát, garanti, proděkan, podatelna).
Výzva
Navrhněte AI asistenta pro administrativu na fakultě informačních technologií, který slouží jako podpora pro katederní sekretářky a akademické pracovníky při vyřizování rutinních agend (např. cestovní příkazy/cesťáky, žádosti, šablony dokumentů, kontrolní seznamy, sledování termínů) a který bezpečně komunikuje s uživateli, navrhuje další kroky a předvyplňuje podklady. Zaměřte se na skutečné pracovní toky a bariéry přijetí: jasné vymezení kompetencí, eskalace nejasných případů a auditní stopa, nikoli jen chatbot bez procesního ukotvení.
Výstupy
- Otestovaný prototyp AI asistenta (digitální nebo hybridní).
- Krátká prezentace konceptu vysvětlující, jak řešení pomáhá katederním sekretářkám a akademikům, jaké procesy pokrývá a jaké přináší metriky úspor (čas, chybovost).
- Uživatelský scénář popisující typický průběh práce během semestru: sekretářka zakládá cestu na konferenci, asistent navrhne diety/dopravní prostředky dle pravidel, připraví e‑mail pro schvalovatele, sleduje termíny a po návratu vyžádá doklady a provede kontrolu vyúčtování s možností eskalace.
Context
FIT involves a large number of repetitive administrative processes (e.g., travel expenses, orders, requests, etc.), which burden department secretaries and academic staff and take time away from teaching and research. The FIT CTU environment represents a typical public institution context with clear rules, where it is necessary to comply with internal regulations and role responsibilities (secretariat, guarantors, vice-dean, registry).
Challenge
Design an AI assistant for administration at the Faculty of Information Technology, which serves as support for department secretaries and academic staff in handling routine tasks (e.g., travel orders/expense reports, applications, document templates, checklists, deadline tracking) and which communicates securely with users, suggests next steps, and pre-fills documents. Focus on actual workflows and barriers to adoption: clear definition of responsibilities, escalation of unclear cases, and audit trail, not just a chatbot without process anchoring.
Deliverables
- A tested AI assistant prototype (digital or hybrid).
- A short concept presentation explaining how the solution helps departmental secretaries and academics, which processes it covers, and what efficiency metrics it delivers (time, error rate).
- A user scenario describing a typical semester workflow: a secretary initiates a conference trip, the assistant proposes per diem/transport options according to rules, drafts an email for approvers, tracks deadlines, and after return requests receipts and performs settlement checks with an escalation option.