Jdi na navigaci předmětu

Závěrečná práce

TÉMA

  1. Student si může procházet nabízená témata v systému ProjectsFIT (https://projects.fit.cvut.cz/).
  2. Má-li o nějaké téma zájem, kontaktuje autora tématu mimo systém (e-mailem, přes Teamsy, apod.).
  3. Vedoucí v ProjectsFIT vytvoří nové zadání a přidělí k němu studenta.
  4. Vedoucí odešle zadání ke schválení.
  5. Garant specializace schválí zadání.
  6. Student schválí zadání.
  7. Práce je zadaná.

Garanty specializací najdete v tabulce v sekci FAQ.

Průběh schvalování zadání v novém systému najdete zde.

Důležité:
  1. Student musí mít zapsanou specializaci, jinak ho vedoucí nebude mít v nabídce.
  2. Zadání je přiřazené vždy ke konkrétnímu studiu. Pokud tedy student ukončí studium, na které je zadání vázané, a nastoupí do nového studia, je nutné zadání vypsat znovu a přiřadit studentovo aktuální aktivní studium (nabídne se, pokud má student již zapsaný obor/specializaci).

Témata jsou vypisována v českém, slovenském nebo anglickém jazyce. Je-li téma vypsáno a schváleno česky nebo slovensky, může si student zvolit, zda sepíše svou ZP česky nebo slovensky. Je-li téma vypsáno a schváleno anglicky, napíše student ZP v angličtině. Témata mohou vypisovat akademičtí pracovníci a doktorandi FIT jako interní zadavatelé, nebo externí zadavatelé (viz níže). Student si může navrhnout vlastní téma, musí si však zajistit zadavatele.

Téma závěrečné práce

  • Při formulaci TZP je třeba věnovat pozornost názvu a pokynům. Jak takové pokyny mají vypadat, je popsáno ve Směrnici děkana pro závěrečné práce a státní závěrečné zkoušky.
  • Po schválení se zadavatel stává vedoucím ZP a student si může zapsat BI-BAP.21, NI-DIP.
  • Schválené TZP se stává oficiálním dokumentem „Zadání závěrečné práce“ (viz níže).

Vedoucí závěrečné práce

Vedoucí závěrečné práce musí mít dosažené vzdělání alespoň o jeden stupeň vyšší, než je stupeň vzdělání studijního programu. Tzn. bakalářskou práci může vést Ing./Mgr. a výš, diplomovou práci může vést Ph.D. a výš. Výjimky mohou být schváleny Vědeckou radou. Studentům doktorského studia ČVUT FIT bude výjimka udělována před začátkem akademického roku.

Pro udělení výjimky vedoucímu, který nemá Ph.D., je potřeba referentce pro SZZ poslat jeho životopis s dodatkem, v jaké specializaci by měl práci vést. Životopis referentka předá Vědecké radě, která se následně vyjádří. Je potřeba brát v úvahu, že se nejedná o instantní proces – Vědecká rada zasedá nepravidelně.

Externí vedoucí závěrečné práce

Závěrečnou práci může vést i externí vedoucí. Osoba mimo akademickou obec FIT, která se chce stát poprvé externím zadavatelem závěrečné práce, požádá o tuto roli prostřednictvím portálu FIT. O roli musí žádat přímo externí zadavatel, nelze ji přidělit, pokud formulář vyplní student. V procesu schvalování může být tato osoba požádána o doplnění údajů. Externí zadavatel musí mít alespoň magisterské vzdělání pro vedení bakalářské práce a doktorské pro vedení diplomové práce (nebo musí mít výjimku, viz předchozí odstavec). Po schválení žadatel získá přístupové údaje do webové aplikace ProjectsFIT a stává se externím zadavatelem. Externí i interní zadavatelé dále postupují stejně.

K vedoucímu, který nemá žádný pracovněprávní vztah k ČVUT, je jmenován souběžně druhý vedoucí, který je v pracovněprávním vztahu k ČVUT – je jím vedoucí katedry, který může případně pověřit jinou osobu. Tento druhý vedoucí se nikde neuvádí. Je jakousi pojistkou proti tomu, aby student zůstal bez vedení v případě, že by externí vedoucí z jakéhokoliv důvodu přestal plnit svou roli.

Externí oponent závěrečné práce

Pokud je vedoucí z FITu, může práci oponovat externista. Externí oponent musí mít alespoň magisterské vysokoškolské vzdělání a dále pro něj platí stejný postup jako pro externího vedoucího, musí se rovněž registrovat přes portál FIT.

Externí vedoucí i externí oponent vypracovávají své posudky v ProjectsFIT. Vypracovaný posudek, stažený v pdf, je pak nutné nahrát do webové aplikace KOS. Externímu oponentovi bude do KOSu udělen jednorázový přístup, jakmile bude studentem odevzdaná práce akceptována vedoucím.

Dohoda o vzdání se práva školy na licenci ZP


ZADÁNÍ

Zadání je povinnou součástí závěrečné práce. Student si jej do závěrečné práce vloží sám – stáhne si PDF ze systému ProjectsFIT podle návodu – pozor, NE z KOSu. Student odevzdáním práce zaručuje, že se zadání v systému a v závěrečné práci shodují. Toto je následně vedoucím práce kontrolováno.

Platnost

Platnost zadání závěrečné práce je omezena na dobu tří následujících semestrů. V odůvodněných případech může student požádat o prodloužení prostřednictvím referentky pro SZZ.

Změna zadání

Vedoucí závěrečné práce může iniciovat žádost o změnu zadání. Taková žádost opět podléhá schvalovacímu procesu. V tuto chvíli je postup takový, že vedoucí pošle požadovanou změnu garantovi specializace a referentce pro SZZ v kopii. Pokud garant specializace změnu odsouhlasí, referentka pro SZZ může zadání změnit.

V případě, že máte zadání česky/slovensky, ale rozhodli jste se psát práci anglicky (případně naopak), spolu s vedoucím přeložte zadání a pošlete jej spolu se žádostí o změnu jazyka práce garantovi specializace a referentce pro SZZ v kopii. Pokud garant specializace změnu odsouhlasí, referentka pro SZZ může zadání změnit.

Zrušení zadání

  • O případné zrušení zadání závěrečné práce musí student požádat u referentky pro SZZ, a to tak, že jí dodá žádost již schválenou vedoucím práce a garantem specializace (formou podepsané žádosti nebo e-mailem).
  • Zrušení zadání závěrečné práce není důvodem ke zrušení již zapsaného předmětu BI-BAP.21 nebo NI-DIP.

OBSAH A FORMA

Povinné části závěrečné práce

  • Zadání závěrečné práce.
  • Abstrakt v českém/slovenském a anglickém jazyce.
  • Klíčová slova v českém/slovenském (kvůli KOSu min. 20 znaků) a anglickém jazyce (min. 30 znaků).
  • Prohlášení o samostatném zpracování práce a úplnosti citací použitých pramenů a licenční ujednání (viz podkapitola Prohlášení a licenční ujednání).
  • Řešení zadaného úkolu.
  • Závěrečné hodnocení výsledků.
  • Seznam literatury.
  • Obsah včetně seznamu příloh.

Prohlášení a licenční ujednání

Dle Metodického pokynu ČVUT č. 1/2009 o dodržování etických principů při přípravě vysokoškolských závěrečných prací je povinnost uvést v práci následující prohlášení:

Prohlašuji, že jsem předloženou práci vypracoval samostatně a že jsem uvedl veškeré použité informační zdroje v souladu s Metodickým pokynem o dodržování etických principů při přípravě vysokoškolských závěrečných prací.

Dále je nutné prohlášení doplnit o další odstavec v závislosti na předpokládaném využití práce. Pokyny, varianty textu, vysvětlení a východiska najdete v dokumentu v sekci Ke stažení.

Použití asistenčních nástrojů

Při zpracování závěrečné práce je možno používat automatizované asistenční nástroje, např. pro kontrolu pravopisu či gramatiky nebo nástroje pro automatický překlad. V případě výstupů poskytovaných umělou inteligencí je však silně doporučeno veškerá tvrzení ověřit, včetně umělou inteligencí doporučených referencí nebo faktů, a ověřit i zda text nevykazuje znaky plagiátorství.

Takto vytvořené texty jsou pouze podklady, nejsou považovány za původní dílo, není nutné je citovat a za jejich obsah je plně zodpovědný autor práce. Jejich využití musí být zároveň v souladu s výše uvedeným prohlášením.

Rozsah závěrečné práce

  • Doporučený rozsah pro bakalářskou práci je 30-100 obsahového textu (bez obsahu, poznámkového aparátu, příloh).
  • Doporučený rozsah pro diplomovou práci je 50-150 obsahového textu (bez obsahu, poznámkového aparátu, příloh).

Formální náležitosti

  • používání symbolů, definice pojmů předcházející jejich použití, začlenění obsahu, seznamu obrázků, tabulek, použitých symbolů, případně indexu, správně vložené odkazy na použitou literaturu či jiné informační zdroje, ze kterých bylo čerpáno, bibliograficky korektní seznam použité literatury apod.
  • pro podporu sazby ZP mají studenti doporučeno využít fakultní LaTeXové a TeXové šablony

ODEVZDÁNÍ ZÁVĚREČNÉ PRÁCE STUDENTEM

Termín odevzdání závěrečné práce se řídí harmonogramem daného akademického roku FIT, termíny jsou nastaveny v systému KOS a po tomto datu již nelze práci odevzdat. Odevzdána musí být samotná práce a také přílohy.

Odevzdání probíhá v těchto krocích:

  1. Nejprve exportujte zadání a vložte jej do závěrečné práce.
  2. Závěrečnou práci odevzdejte do KOSu, včetně příloh . Pokud z nějakého důvodu nebylo možné do aplikace odevzdat všechny přílohy, je nutné je vedoucímu a oponentovi dodat, aby mohla být závěrečná práce ohodnocena.
kos student cz
kos student editace cz

Nahrání práce:

  1. Vyplňte povinné údaje (abstrakty, klíčová slova).
  2. Nahrajte PDF s textem práce.
  3. Nahrajte přílohy. Přílohou může být odkaz (např. na repozitář se zdrojovým kódem na GitLabu – nezapomeňte tento repozitář zveřejnit) nebo soubor ve formátu .zip.

Potvrzení:

  1. Atributy a odevzdanou práci můžete průběžně ukládat pomocí tlačítka Upravit/Uložit koncept.
  2. Pokud jste s prací hotovi a chcete finálně odevzdat k posudkům, použijte tlačítko Odevzdat závěrečnou práci.
kos student odevzdani cz

Po odevzdání práce práci schvaluje vedoucí v KOSu. Schválením práce se změní její stav na Akceptována. Pokud vedoucí práci neschválí, vrátí se práce do stavu Zadána. Student má možnost znovu nahrát soubory, upravit popisky, a pokud není po termínu odevzdání, práci znovu odevzdat.

Závěrečné práce včetně posudků jsou dostupné na DSpace ČVUT link: DSpace.

Zápočet za odevzdanou práci

Po akceptaci práce, udělí vedoucí zápočet z předmětu BI-BAP.21/NI-DIP. Pokud Vám zápočet nebude zapsán, informujte o tom referentku SZZ.

Vedoucí a oponent závěrečné práce odevzdají posudky v aplikaci KOS nejpozději 5 pracovních dní před obhajobou.

Student je povinen vyhotovit jeden pracovní fyzický výtisk ZP (v libovolné vazbě), který je obsahově identický s elektronickou verzí ZP, a přinést jej k obhajobě (pokud ZP odevzdával ještě včetně tištěných knih, budou u SZZ připraveny a nemusí nosit další výtisk). Tento výtisk bude studentovi navrácen (škola již výtisky nebude dále archivovat).

LaTeXová FIT šablona pro závěrečné práce umí text vysázet ve verzi pro elektronické čtení a pro tisk.

  • Elektronická verze je určena pro čtení na počítači. Text se u ní nerozděluje na pravé a levé stránky, neboť jsou všechny stránky stejně odsazené na obou stranách. Text je tedy určen pro čtení scrollováním. Tuto verzi odevzdávejte do KOSu. V šabloně závěrečné práce se sazba elektronické verze nastaví parametrem oneside poslaným do příkazu documentclass v hlavním souboru šablony.
  • Tištění verze je určena pro tisk a čtení v knižní podobě. Text je rozdělen na pravé a levé stránky, které se liší (převážně) odsazením, aby text nebyl moc blízko hřbetu. V této verzi text posílejte do tiskárny. V šabloně závěrečné práce se sazba tištěné verze nastaví parametrem twoside poslaným do příkazu documentclass v hlavním souboru šablony.

Možnosti náhradního termínu odevzdání závěrečné práce

Pokud student z vážných důvodů nestíhá závěrečnou práci odevzdat v termínu, řídí se Studijním a zkušebním řádem ČVUT. Student referentce pro SZZ podá:

  1. Písemnou omluvu, proč závěrečnou práci neodevzdá ve standardním termínu.
  2. Žádost o stanovení náhradního termínu odevzdání závěrečné práce, s vyjádřeními vedoucího závěrečné práce a vedoucího katedry.V tomto případě studenti použijí  formulář „Žádost o náhradní termín odevzdání závěrečné práce“ v termínu daném časovým plánem akademického roku FIT. Při prvním zápisu předmětu BI-BAP.21, resp. NI-DIP, bude náhradní termín odevzdání povolován jen ve výjimečných případech, protože student má možnost druhého zápisu tohoto předmětu. Při druhém zápisu předmětu BI-BAP.21, resp. NI-DIP, bude náhradní termín odevzdání povolován ve výjimečných případech po doložení vážných důvodů.

ODEVZDÁNÍ POSUDKŮ VEDOUCÍMI A OPONENTY

Po odevzdání práce studentem vedoucí práci schvaluje v v KOSu. Schválením práce se změní její stav na Akceptována. Pokud vedoucí práci neschválí, vrátí se práce zpět do stavu Zadána. Student má možnost znovu nahrát soubory, upravit popisky, a pokud není po termínu odevzdání, práci znovu odevzdat.

Práci je nutno akceptovat vedoucím práce do 5 kalendářních dnů od termínu odevzdání.

kos vedouci cz2

Poté, co vedoucí práci akceptuje, udělí studentovi zápočet. Na (stejné) stránce Detail závěrečné práce se zobrazí předmět pro udělení zápočtu závěrečné práce, kde vedoucí zápočet udělí!

KOS vedouci zapocet cz

Po akceptaci práce je nutné vypracovat posudek vedoucího a oponenta. Posudek vedoucí i oponent vypracují v portálu ProjectsFIT, odkud si vypracovaný posudek stáhnou ve formátu PDF a nahrají ho do KOSu. Externím oponentům bude pro nahrání vygenerován jednorázový přístup do KOSu. Posudky je nutné odevzdat v KOSu nejpozději 5 pracovních dní před obhajobou.

OBHAJOBA

Obhajoba je součástí Státních závěrečných zkoušek. Student k obhajobě přinese jeden pracovní fyzický výtisk závěrečné práce (v libovolné vazbě), který je obsahově identický s elektronickou verzí odevzdané závěrečné práce. Tento výtisk bude studentovi navrácen (škola již výtisky v tištěné formě nearchivuje).

Celková délka obhajoby je pro bakalářskou práci 15 minut, pro diplomovou práci 20 minut. Obhajoba se skládá z těchto částí:

  1. Prezentace východisek a výsledků závěrečné práce za použití datového projektoru. Prezentaci si student připraví v elektronické podobě (PDF), na vhodném paměťovém médiu (USB disk, CD, DVD) nebo v odůvodněných případech na vlastním notebooku (to je potřeba ohlásit předem referentce pro SZZ). Doporučená délka prezentace je max. 7 (BP), resp. 12 minut (DP).
  2. Obeznámení komise se zásadními stanovisky z hodnocení vedoucího a posudku oponenta a s jejich doporučením klasifikace.
  3. Studentovy odpovědi na případné dotazy a připomínky vedoucího a oponenta.
  4. Veřejná rozprava k závěrečné práci a její prezentaci, ve které student zodpovídá dotazy a připomínky ze strany členů komise či hostů.

Klasifikace obhajoby

Obhajobu závěrečné práce klasifikuje komise s přihlédnutím k návrhu klasifikace hodnocení vedoucího a posudku oponenta.

Neobhájeno

V případě, že student závěrečnou práci neobhájí, děkan na základě doporučení zkušební komise pro SZZ rozhodne, jakým způsobem student novou závěrečnou práci vypracuje:

  1. se stejným zadáním a stejným vedoucím, nebo
  2. se stejným zadáním a jiným vedoucím, nebo
  3. s jiným zadáním a stejným vedoucím, nebo
  4. s jiným zadáním a jiným vedoucím.